Hold ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. MAC-brukere holder cmd-tasten istedet for Ctrl-tasten

A/S Freia var tidlig ute med reklame og merkevarebygging. Logo og emballasje var også viktig i markedsføringen. Forsiktig, tradisjonstro utvikling av gamle suksesser gikk parallelt med nyskaping og produktutvikling i takt med nye trender.

I arkivet er det store mengder reklamemateriale, mest eget, men også bøker fulle av reklame innsamlet fra andre produsenter. Det er flere bøker med oppskrifter på kjente sjokolademerker, og utprøving av nye produkter.

Freia ble grunnlagt i 1889. Johan Throne Holst kjøpte fabrikken i 1892, da var det sju ansatte. Throne Holst utviklet Freia til å bli Norges viktigste sjokoladefabrikk. Vel så viktig var hans arbeid med velferdsordninger og kultur for arbeiderne, blant annet boligbygging for de ansatte, Freiaparken og Freiasalen med Munchmalerier og jevnlige konserter i en årrekke.

Freia ble kjøpt opp av Kraft Foods 1993. A/S Freia er i ferd med å avlevere sine arkiver til Riksarkivet. Store deler av reklame- og billedmateriale skal til USA og Sverige for å digitaliseres, men etterpå har bedriften fått gjennomslag for at det skal tilbake til Norge og avleveres til Riksarkivet.

Freia sjokolade

Freia sjokolade, Riksarkivet, PA-1699 Freia A/S

Freia reklamemateriell

Freia reklamemateriell, Riksarkivet, PA-1699 Freia A/S



.