Ny inngang til Arkivverkets tjenester – slik påvirker det deg
Fra 28. mai 2018 er det en ny hverdag for deg som vil be om hjelp fra Arkivverket for å finne opplysninger i arkivene.
Arkivverket skal levere enhetlige og effektive tjenester til innbyggerne som bruker arkivene vi tar vare på. Vi bygger nå ut våre digitale tjenester med nye innganger for deg som ønsker opplysninger fra arkivmateriale oppbevart i Riksarkivet eller statsarkivene.
Den viktigste endringen er at du ikke lenger vil kunne skrive til oss på vanlig e-post. I stedet kan du kontakte oss ved å fylle ut et enkelt skjema på nettsidene våre. Endringen gjelder privatpersoner, forskere og alle andre som søker opplysninger fra arkivene.
Hensikten med endringene er å sikre en enhetlig, oversiktlig og sikker utveksling av informasjon mellom Arkivverket og brukerne av våre arkiver.
Hvordan fungerer det?
Fra 28. mai 2018 vil du på Arkivverket.no under Våre tjenester finne innganger til alle tjenester Arkivverket tilbyr brukere av arkivene:
- Her finner du lenker til det vi kaller selvbetjente tjenester; det vil si der hvor du selv kan finne fram til opplysningene du søker, for eksempel via Digitalarkivet eller ved egne undersøkelser på lesesalen.
- Du finner også informasjon om hvordan du kan få veiledning på telefon eller i vårt nettforum der du kan stille spørsmål og få svar.
- I tillegg kan du be Arkivverket om hjelp til å finne opplysninger i arkivene vi forvalter. Du kan søke om innsyn til personlige og faglige formål, og du kan bestille visse typer attester og avskrifter.
For å få hjelp må du fylle ut et skjema med informasjon om den saken du ønsker opplysninger om. Skjemaene er enkle og selvforklarende, men les informasjonen i skjemaene nøye før du fyller ut og sender inn.
I tilfeller hvor det kan være snakk om innsyn i sensitive opplysninger, må du identifisere deg ved hjelp av elektronisk ID, på samme måte som for eksempel hos Skatteetaten eller NAV. Har du ikke elektronisk ID kan du sende oss brev i posten.
Når du har sendt inn et skjema for å be om opplysninger, vil du motta en kvittering med et saksnummer.
Hva er nytt i forhold til tidligere?
Tidligere kunne alle som ville henvende seg til Arkivverket sende oss e-post. Denne muligheten er nå erstattet av skjemaer for ulike typer saker og spørsmål. Det sikrer en tryggere og mer effektiv behandling av din henvendelse.
Trenger du veiledning, eller ønsker råd eller tips, kan du fremdeles benytte vårt nettforum: forum.arkivverket.no. Vi opprettholder også veiledning på telefon, og du kan besøke lesesalene våre.
Saksbehandlere i offentlig sektor og ansatte i arkivsektoren vil fortsatt kunne kontakte Arkivverket på e-post når det dreier seg om profesjonelle henvendelser. Kontaktinformasjon ligger på Arkivverket.no under Våre tjenester.
Jeg finner ikke et skjema som passer for meg?
På Arkivverket.no under Våre tjenester vil du finne skjemaer og veiledning for de mest vanlige spørsmålene Arkivverket mottar fra brukerne våre. Dersom du ikke finner et skjema som passer for ditt formål, kan du gå til Andre henvendelser. Her vil du ha mulighet til å forklare med egne ord hva du lurer på, og du vil få et svar fra oss.
Når får jeg svar?
Arkivverket mottar mange henvendelser og har begrensede ressurser til saksbehandling. Vi svarer så snart vi kan, normalt i løpet av 21 virkedager. For enkelte, henvendelser vil behandlingstiden kunne være lengre.
For generelle råd og tips anbefaler vi at du bruker forum.arkivverket.no.
Vil du bestille materiale til bruk på lesesalen, se informasjon om hver enkelt lesesal på nettsidene våre.
Jeg har ikke tilgang på internett, hva gjør jeg?
Du kan fremdeles få råd og veiledning på telefon 480 55 666 (Mandag-torsdag 10.00-14.00. Fredag 10.00-11.00 og 11.30-14.00). Du kan også besøke en av lesesalene våre. Arkivsaker kan bestilles på lesesalene. Det vil fortsatt være mulig å sende henvendelser til Arkivverket som brev i posten. Adresse: Arkivverket, postboks 4013 Ullevål Stadion, 0806 Oslo.