Offentlige virksomheter har journalføringsplikt, og journalen er et viktig redskap for å sikre åpenhet om offentlig saksbehandling. Journalen er en kronologisk oversikt over brev, e-post, notater og andre dokumenter som blir brukt i saksbehandlingen.
I et felles saksbehandlingssystem skal kommunikasjon og utveksling av informasjon mellom virksomheter være sporbart. Når systemet legger til rette for samhandling mellom virksomhetene som bruker det, kan dette regnes som ekstern korrespondanse mellom virksomhetene. Det utløser journalføringsplikt. Dokumentene må registreres fortløpende, med informasjon om hvem som sendte og mottok dem, hva de handler om, dato, saken de inngår i og hvordan de ble fulgt opp eller behandlet.
Kommuner må sørge for å produsere en journal basert på saksbehandlingsdokumentasjonen skapt i det felles saksbehandlingssystemet.
Hvis saksbehandlingssystemet ikke har funksjonalitet som legger til rette for at det enkelte organ kan produsere sin egen journal, må kommunen selv sørge for å produsere journal på andre måter. Dette kan enten utføres manuelt eller ved integrasjon fra saksbehandlingssystemet og til sitt eget Noark-godkjente system, og produsere journal derfra.
Felles saksbehandlingssystemer kan også ha funksjonalitet for å produsere journal for virksomhetene som benytter fellessystemet. Hvordan dette skal gjøres må avtalefestes, og avtalen dokumenteres i kommunens arkivplan. Det absolutt viktigste her er at det endelige ansvaret for at journalføringen gjennomføres, fortsatt ligger hos den enkelte kommunen, dette til tross for at selve gjennomføringen er delegert bort.
Mer om journalføring kan dere lese her i veileder for arkivering og journalføring.